Hidrolik Direksiyon Beyinlerinin Çalışma Prensibi Ve Çeşitleri

Hidrolik sistemler, modern tarım makinelerinden ağır sanayi ekipmanlarına kadar birçok alanda büyük kolaylık sağlar. Bu sistemlerin en kritik bileşenlerinden biri olan hidrolik direksiyon beyinleri, araçların yönlendirilmesinde hayati rol oynar. Direksiyon beyinleri, sürücünün direksiyon hareketlerini hidrolik basınç aracılığıyla tekerleklere iletir ve aracın hassas bir şekilde yönlendirilmesini sağlar. Ancak her uygulama ve araç tipi için uygun bir direksiyon sistemi seçmek, performans ve enerji verimliliği açısından önemlidir.

Hidrostatik direksiyon, mekanik direksiyon bağlantısı gerektirmeyen bir hidrolik direksiyon sistemidir. Mekanik bağlantıların yerine,  hortumlarla beraber bir direksiyon ünitesi ve direksiyon silindirleri kullanılır. Direksiyon üniteleri; endüstriyel araçlarda, traktörlerde, gemilerde ve inşaat makinelerinde kullanılmaktadır.

Bu haftaki yazımızda, hidrolik direksiyon beyinlerinin (orbitrol) farklı çalışma prensiplerini ve çeşitlerini inceleyeceğiz. Ayrıca HİDROS GRUP olarak ürün grubumuzda bulunan farklı özelliklerdeki bu direksiyon beyinlerine örnekler vereceğiz. Özellikle açık merkez ve kapalı merkez direksiyon sistemleri ile bunların yük reaksiyonlu ve yük reaksiyonsuz versiyonlarına odaklanacağız.

 

 

  1. Açık Merkez Direksiyon Beyni (HKU…/3, HKU 4 Serisi)
  2. Açık merkez Hidrolik Direksiyon Beyinleri

Açık merkez hidrolik direksiyon beyinleri, hidrolik akışın sürekli devir daim yaptığı sistemlerdir. Direksiyon simidi kullanılmadığı zaman bile, hidrolik yağ pompalanmaya devam eder ve enerji tüketimi olur.

Bu sistemlerin en büyük avantajı basit ve ekonomik yapısıdır. Direksiyon simidi çevrildiğinde, hidrolik akış yönlendirilir ve tekerlekler döndürülür. Özellikle ağır iş makineleri ve tarım ekipmanlarında kullanılır, çünkü bu sistemlerde sürekli bir hidrolik akış gereklidir.

Açık merkezli direksiyon sistemleri, hızlı tepki vermeleriyle bilinir, ancak enerji verimliliği açısından kapalı merkez sistemler kadar etkili değildir.

  1. Kapalı Merkez Direksiyon Beyni (HKU…/7 Serisi)

Kapalı merkez hidrolik direksiyon beyinleri ise daha gelişmiş bir yapıya sahiptir. Bu sistemlerde, direksiyon kullanılmadığında hidrolik akış kesilir, yani sistem enerji tasarrufu sağlar. Hidrolik basınç sadece direksiyon simidi çevrildiğinde oluşturulur.

Kapalı merkez direksiyon beyinleri, enerji verimliliği sağlamak isteyen uygulamalar için idealdir. Örneğin, iş makinelerinde veya büyük tarım araçlarında, direksiyon sürekli kullanılmadığından kapalı merkez sistemler tercih edilir. Direksiyon simidi kullanılmadığında, pompa üzerindeki yük azalır ve enerji tüketimi minimumda tutulur.

Bu sistemler, daha karmaşık bir valf yapısına sahip olsa da enerji tasarrufu sağlaması ve daha uzun ömürlü olması nedeniyle sıklıkla tercih edilir.

  1. Yük Reaksiyonlu Direksiyon Beyni

Yük reaksiyonlu direksiyon beyinleri, tekerleklerden gelen geri bildirimi direksiyon simidine ileterek, sürücünün direksiyon üzerindeki hissiyatını artırır. Özellikle ağır yük taşıyan veya zor arazi koşullarında çalışan araçlar için ideal bir çözümdür.

Bu sistemlerde, tekerleklerin zeminden gelen dirençleri ve geri itme kuvvetleri, sürücünün direksiyon simidinde hissedilir. Bu sayede sürücü, aracın yol koşullarına göre daha hassas bir kontrol sağlar. Yük reaksiyonlu direksiyon sistemleri, özellikle zorlu arazi koşullarında manevra yaparken güvenliği artırır.

Açık veya kapalı merkez fark etmeksizin, yük reaksiyonlu sistemler direksiyonun kontrol hissini iyileştirmek isteyen uygulamalar için tercih edilir.

  1. Yük Reaksiyonsuz Direksiyon Beyni

Yük reaksiyonsuz direksiyon sistemleri ise tekerleklerden gelen geri bildirimi sürücüye iletmez. Bu sistemlerde, direksiyon simidi çevrildiğinde tekerlekler hareket eder, ancak sürücü tekerleklerin zemindeki dirençlerini hissetmez. Bu, daha yumuşak ve kolay bir direksiyon deneyimi sağlar.

Yük reaksiyonsuz sistemler, genellikle düşük hassasiyet gerektiren uygulamalarda tercih edilir. Bu sistemlerde tekerleklerin zemine verdiği tepki direksiyon simidinde hissedilmediği için, özellikle hafif iş makinelerinde ve düşük hızlı araçlarda kullanılır. Sürüş konforunu artırır, ancak sürücüye geri bildirim sunmadığı için zorlu yol koşullarında kullanımı sınırlı olabilir.

 

Tüm bu özelliklerdeki direksiyon beyinlerini sistemlerinizde kullanmak isterseniz, ürün grubumuzda bulunan HKU ve HKUS serisi direksiyon beyinlerini tercih edebilirsiniz, yukarıdaki özelliklere ek olarak bir çok farklı özellikleri bulunan bu direksiyon beyinleri hakkında daha fazla bilgi almak için bizlerle iletişime geçebilirsiniz.

Bir sonraki blog yazımızda görüşmek üzere !